Podyplomowe Studia Teologiczno - Katechetyczne
Efekty kształcenia dla kierunku podyplomowych
Studiów Teologiczno- Katechetycznych
Opis kierunkowych efektów kształcenia
Poziom kształcenia: studia podyplomowe
Profil kształcenia: praktyczny
Forma studiów: studia niestacjonarne
Obszar kształcenia: nauki humanistyczne
Dziedzina nauki i dyscyplina naukowa: nauki teologiczne
Liczba uzyskanych punktów ECTS konieczna do uzyskania tytułu zawodowego: 60
Tytuł zawodowy uzyskiwany przez absolwenta: przygotowanie pedagogiczne do nauczania religii
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25.07.2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450)
Objaśnienie oznaczeń:
PSTK – Podyplomowe Studia Teologiczno - Katechetyczne
W – kategoria wiedzy w efektach kształcenia
U – kategoria umiejętności w efektach kształcenia
K – kategoria kompetencji personalnych i społecznych
A – moduł przygotowanie teologiczne
B1 – moduł przygotowanie psychologiczne
B2 – moduł przygotowanie pedagogiczne
C – moduł przygotowanie dydaktyczne
D – moduł przygotowanie dydaktyczno- merytoryczne
D/E. przygotowanie dydaktyczne do nauczania pierwszego(kolejnego) przedmiotu
01, 02, 03 i kolejne – numer efektu kształcenia
Symbol |
Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku studiów podyplomowych teologiczno -katechetycznych absolwent: |
Odniesienie |
WIEDZA |
||
PSTK_W01 |
ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, prawa kanonicznego, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności nauczycielskiej |
A |
PSTK_W02 |
zna terminologię nauk teologicznych, ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu teologii, nauk biblijnych i prawa kanonicznego |
A |
PSTK_W03 |
ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego; zna także katolicką naukę społeczną |
A |
PSTK_W04 |
zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego |
A |
PSTK_W05 |
rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym |
A |
PSTK_W06 |
ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu teologicznego |
A |
PSTK_W07 |
zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia |
A |
PSTK_W08 |
zna powiązania treści teologicznych z innymi obszarami wiedzy i kultury, posiada pogłębioną znajomość nauczania Kościoła katolickiego, ma uporządkowaną wiedzę o Biblii, rozumie jej znaczenie dla rozwoju religijnego człowieka, wie o sposobach jej wykorzystania w procesie kształcenia i wychowania |
A3.W3. |
PSTK_W09 |
zna terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk pedagogicznych oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, a także w odniesieniu do teologii |
D.1/E.1.W1 |
PSTK_W10 |
zna i rozumie cele kształcenia przedmiotu w wymaganiach ogólnych podstawy programowej nauczania religii |
A3.W1. D.1/E.1.W2. |
PSTK_W11 |
zna treści nauczania religii, wyrażone w wymaganiach szczegółowych, podstawy programowej nauczania religii |
A3.W2 D.1/E.1.W3. |
PSTK_W12 |
zna kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela; potrzebę profesjonalnego rozwoju nauczyciela, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej; znaczenie autorytetu nauczyciela; |
D.1/E.1.W4. |
PSTK_W13 |
zna konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące; metody biblijne |
D.1/E.1.W5. |
PSTK_W14 |
potrafi organizować pracę w klasie i w grupach; dostrzega potrzebę indywidualizacji nauczania; zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego |
D.1/E.1.W7. |
PSTK_W15 |
zna podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze; spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu i stylu poznawczego; |
B.1.W1. |
PSTK_W16 |
zna proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych, rozwój społeczno-emocjonalny i moralny; zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania; |
B.1.W2. |
PSTK_W17 |
zna teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania; sytuację interpersonalną; empatię; zachowania asertywne, agresywne i uległe, |
B.1.W3. |
PSTK_W18 |
proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia |
B.1.W4. |
PSTK_W19 |
zna zagadnienie autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe. |
B.1.W5. |
PSTK_W20 |
system oświaty: organizację i funkcjonowanie systemu oświaty oraz podstawowe zagadnienia prawa oświatowego; |
B.2.W1. |
PSTK_W21 |
rolę nauczyciela, koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela; nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli; |
B.2.W2. |
PSTK_W22 |
zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej |
B.2.W4. |
PSTK_W23 |
sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania |
B.2.W5. |
PSTK_W24 |
zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się; przyczyny i przejawy trudności w uczeniu się; specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia; zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej |
B.2.W6. |
PSTK_W25 |
zna współczesne koncepcje nauczania; cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania i ich rodzaje; zasady dydaktyki; metody nauczania; treści nauczania; organizację procesu kształcenia i pracy uczniów; |
C.W3. D.1/E.1.W9. |
PSTK_W26 |
zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej i jej budowę; modele lekcji; sztukę prowadzenia lekcji; style i techniki pracy z uczniami; interakcje w klasie; środki dydaktyczne; |
C.W4. |
PSTK_W27 |
zna sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów; ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania; wewnątrzszkolny system oceniania; |
C.W6. D.1/E.1.W10. |
PSTK_W28 |
znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela; zagadnienia związane z emisją głosu – budowę, działanie i ochronę narządu mowy i zasady emisji głosu. |
C.W7. |
PSTK_W29 |
określa zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę lub placówkę oświatową; |
D.2/E.2.W1. |
PSTK_W30 |
wymienia rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole lub placówce oświatowej. |
D.2/E.2.W3. |
UMIEJĘTNOŚCI |
||
PSTK_U01 |
potrafi biegle operować pojęciami i faktami z zakresu treści nauczania; potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej i katechetycznej |
A3.U1. |
PSTK_U02 |
posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów |
A |
PSTK_U03 |
potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym |
A |
PSTK_U04 |
posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań |
A |
PSTK_U05 |
potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno - moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów |
A |
PSTK_U06 |
potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego |
A |
PSTK_U07 |
potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin teologii, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego |
A |
PSTK_U08 |
interpretować treści nauczania z perspektywy aktualnego stanu wiedzy; zachowań, diagnozować i prognozować sytuacje oraz analizować strategie działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogiczno-katechetycznej |
A3.U2. D.1/E.1.U1. |
PSTK_U09 |
dobierać treści i zadania, umożliwiające rozwijanie zainteresowań uczniów szczególnie uzdolnionych. |
A3.U3. D.1/E.1.U3. |
PSTK_U10 |
obserwować podczas praktyk zawodowych procesy rozwojowe uczniów; |
B.1.U1. |
PSTK_U11 |
skutecznie i świadomie komunikować się; |
B.1.U3. |
PSTK_U12 |
porozumieć się w sytuacji konfliktowej; |
B.1.U4. |
PSTK_U13 |
rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się; uzależnień i zagrożeń uczniów |
B.1.U5. B.2.U5. |
PSTK_U14 |
radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami; |
B.1.U7. |
PSTK_U15 |
zaplanować, na podstawie świadomej autorefleksji, działania na rzecz rozwoju zawodowego. |
B.1.U8. B.2.U2. |
PSTK_U16 |
formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela; |
B.2.U3. |
PSTK_U17 |
nawiązywać współpracę z innymi nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym; |
B.2.U4. |
PSTK_U18 |
zdiagnozować ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i zaprojektować dla niego wsparcie; |
B.2.U6. |
PSTK_U19 |
zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, |
C.U1. |
PSTK_U20 |
zaprojektować działania służące integracji klasy szkolnej; |
C.U2 |
PSTK_U21 |
dobierać metody nauczania do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów; dokonać korelacji poszczególnej jednostki katechetycznej z innymi przedmiotami i programem szkolnym, w sposób łatwy i elastyczny potrafi pracować na lekcjach religii z Biblią |
C.U3. D.1/E.1.U7 |
PSTK_U22 |
wybrać model lekcji i zaprojektować jej strukturę; stosować typowe metody i dobre praktyki realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogiczno-katechetycznej z wykorzystaniem nowoczesnych strategii edukacyjnych |
C.U4. |
PSTK_U23 |
zaplanować pracę z uczniem zdolnym, |
C.U5. |
PSTK_U24 |
dokonać oceny pracy ucznia i zaprezentować ją w formie oceny kształtującej; |
C.U6. |
PSTK_U25 |
posługiwać się zgodnie z zasadami aparatem emisji głosu; |
C.U7 |
PSTK_U26 |
wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, potrafi projektować plan własnego rozwoju zawodowego, dokonywać analizy i ewaluacji własnych działań pedagogiczno-katechetycznych i wskazywać obszary wymagające modyfikacji |
D.2/E.2.U1. |
PSTK_U27 |
zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji; |
D.2/E.2.U2. |
KOMPETENCJE SPOŁECZNE |
||
PSTK_K01 |
ma potrzebę ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej; |
A3.K1. |
PSTK_K02 |
rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny |
A |
PSTK_K03 |
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności |
A |
PSTK_K04 |
identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym |
A |
PSTK_K05 |
ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego |
A |
PSTK_K06 |
uczestniczy w życiu kulturalnym i interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi |
A |
PSTK_K07 |
poszukiwania nowych zasobów wzbogacających treści nauczania, dostrzega i formułuje potrzeby teologiczno-moralne i dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego; postępuje zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka |
A3.K2. |
PSTK_K08 |
autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczno-katechetyczne |
B.1.K1. B.2.K3. |
PSTK_K09 |
wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych. |
B.1.K2. |
PSTK_K10 |
okazywania empatii uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy; |
B.2.K1. |
PSTK_K11 |
profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie lub grupie wychowanków; |
B.2.K2. |
PSTK_K12 |
współpracy z innymi nauczycielami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy. |
B.2.K4. |
PSTK_K13 |
twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i ewangelizacyjno-katechetyczne |
C.K1. |
PSTK_K14 |
skutecznego korygowania błędów teologicznych i doskonalenia aparatu emisji głosu. |
C.K2. |
PSTK_K15 |
budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych; |
D.1/E.1.K6. |
PSTK_K16 |
stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę. |
D.1/E.1.K9. |
PSTK_K17 |
skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk i z innymi nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej. |
D.2/E.2.K1. |